The Distant Morningland
21 september - 17 december 2023

Op deze groepstentoonstelling verwelkomen we de vrouwelijke kunstenaars Veroniek Van Samang, Selin Aydinol en Anne-Marie Dhaluin.

Veroniek Van Samang

Veroniek Van Samang (°1988) behaalde haar master in de schilderkunst in 2013 aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Eerder studeerde ze hier een aantal jaar mode en later keramiek. In 2015 stak ze haar pedagogische master op zak en na een aantal jaren lesgeven startte ze in 2018 haar derde master in onderzoek in de kunsten aan Sint-Lucas School of Arts (Antwerpen).

In het verre morgenland II, 2018 - Geglazuurde keramiek, 190 x 40 cm

Van Samang schildert met olieverf op doek, maakt levensgrote totems in keramiek en ontwerpt assemblages met mixed media. Ze verenigt sculpturen, schilderijen en objecten in installaties die ruimte specifiek en sociaal-artistiek gericht zijn. De natuur met al haar vormen en kwaliteiten is voor Van Samang een onuitputtelijke inspiratiebron. Spiritualiteit, psychologie, boeddhisme en hedendaags sjamanisme vormen de basis van haar onderzoek.

Mijn hart van hout, 2021 - Olieverf op doek, 81 x 81 cm

English

Veroniek Van Samang (born 1988) obtained her master's degree in painting in 2013 from the Royal Academy of Fine Arts in Antwerp. Earlier, she studied fashion here for several years and later ceramics. In 2015, she pocketed her pedagogical master's and after several years of teaching, she started her third master's in research in the arts at Sint-Lucas School of Arts (Antwerp) in 2018.

Van Samang paints with oil on canvas, makes life-size totems in ceramics and designs assemblages with mixed media. She unites sculptures, paintings and objects in installations that are space-specific and socio-artistic. Nature with all its forms and qualities is an inexhaustible source of inspiration for Van Samang. Spirituality, psychology, Buddhism and contemporary shamanism form the basis of her research.

Selin Aydinol

Selin Aydinol (°1994 in Istanbul, Turkije) woont en werkt in Antwerpen en behaalde haar masterdiploma schilderkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen.

Ze groeide op in Antalya en studeerde kunst aan de Marmara Universiteit in Istanbul, voordat ze in 2016 naar België kwam. In Antwerpen veranderde haar stijl fundamenteel. Tijdens haar masterjaar ontwikkelde Aydinol een complexe en arbeidsintensieve methode, waaruit voornamelijk abstracte schilderijen ontstaan.

Even Schubert has nothing to say 6, 2023 - Acryl & lak op mdf, 35 x40 cm

In haar proces neemt Aydinol een figuratief beeld en verdeelt het in gelijke delen. Voor de kunstenaar symboliseert 'gelijke verdeling' de vergelijkbare sociologische en sociale problemen die overal bestaan. Elk stuk waarvan ze schilderijen maakt, vertegenwoordigt verschillende plaatsen. De willekeurige composities die uit deze verdeling voortkomen symboliseren de wetten, regels en nieuwe systemen van die plaatsen. Ze integreert deze systemen door ze te schilderen, door de lagen, texturen en kleurencombinaties te ontcijferen. Uiteindelijk is elk schilderij uniek, ook al zijn ze allemaal integrale onderdelen van een groter geheel.

Portrait of a Lady 4, 2023 - Acryl & lak op mdf, 50 x 60 cm

Door een figuratief beeld om te zetten in abstracte schilderijen, benadrukt Aydinol hoeveel waarde ze hecht aan abstractie. Ze voelt zich erg aangetrokken tot abstracte kunst. Ze begrijpt echter nog steeds niet helemaal waarom een abstract beeld haar zo raakt. Dit mysterie inspireert haar om dit soort werken te maken. Aydinol omarmt de willekeurige composities en ziet ze als uitdagingen die intrigerend gemaakt moeten worden door de lagen, kleuren en texturen die ze kiest om toe te passen.

English

Selin Aydinol (°1994 in Istanbul, Turkey) lives and works in Antwerp and obtained her master's degree in Painting at the Royal Academy of Fine Arts in Antwerp.

She grew up in Antalya and studied art at Marmara University in Istanbul, before coming to Belgium in 2016. In Antwerp, her style changed fundamentally. During her Master's year, Selin developed a complex and labour-intensive method, from which mainly abstract paintings emerge.

In her process, Aydinol takes a figurative image and divides it into equal sections. For the artist, 'equal division' symbolizes the similar sociological and social problems that exist everywhere. Each piece from which she creates paintings represents different places. The random compositions that emerge from this division symbolize the laws, rules, and new systems of those places. She integrates into these systems through painting them, deciphering the layers, textures, and color combinations. In the end, every painting is unique, despite all being integral components of a greater whole.

By transforming a figurative image into abstract paintings, Aydinol emphasizes on how much she values abstraction. She is deeply drawn to abstract art. However, she still doesn't completely understand why an abstract image affects her the way it does. This mystery inspires her to create these types of works. Aydinol embraces the random compositions, viewing them as challenges to be made intriguing through the layers, colors, and textures she selects to apply.

Anne-Marie Dhaluin

Dhaluin (°1952) volgde schilderkunst en nadien beeldende kunst - Projectatelier aan de Kunstacademie te Waregem, waar zij afstudeerde.

Zij breidde er haar kennis uit met andere technieken, zoals grafiek, collage , klei,... De artiste kwam tot de vaststelling om liever op papier te schilderen dan op doek, en ook op onbewerkt doek of ruw katoen (raw canvas).

Thema: Stof en weven, 2023, Acryl op bamboepapier en stiksel, 17 x 23 cm

Zo begon Dhaluin te experimenteren met de naaimachine op papier als middel om te tekenen. Textiel nam meer en meer een plaats in haar werk. Het werd steeds meer een zoektocht voor haar om de grens tussen schilderen en textielwerk te vinden.

De wisselwerking tussen stof en draad boeit haar. Ze houdt van motieven, stoffen, tapijten of vloeren met oude dessins en maakt zij in haar werk een visuele vertaling van deze patronen die leiden tot abstracte werken. Ook het ”lappendeken” van landschappen vanuit de lucht boeit haar.

Thema: Stof en weven 32, 2023 - Acryl op bamboepapier, 17 x 25 cm

Zo spelen het begrip “textiel” en “geweven zijn” de laatste jaren een belangrijke rol in haar werk. Dhaluin verkiest om haar (textiel)werk niet achter glas te plaatsen. Je moet het kunnen voelen, mogen aanraken, het tactiele speelt een belangrijke rol.

Periodes van werken met textiel of papier wisselen steeds af. Het is een blijvend zoeken voor haar naar het samenbrengen van schilderkunst met textiel of de grens tussen deze twee opzoeken

English

Dhaluin (1952) studied painting and then visual arts - Project studio at the Art Academy in Waregem, where she graduated.

She expanded her knowledge with other techniques, such as graphics, collage, clay,... She came to the conclusion that she preferred to paint on paper rather than on canvas, and also on raw canvas or raw cotton.

Dhaluin began experimenting with the sewing machine on paper as a means of drawing. Textiles increasingly took a place in her work. It became more and more a quest for her to find the boundary between painting and textile work.

The interaction between fabric and thread fascinates her. She loves motifs, fabrics, carpets or floors with old designs and in her work she makes a visual translation of these patterns that lead to abstract works. The "patchwork" of landscapes from the air also fascinates her. For example, the concept of "textiles" and "being woven" have played an important role in her work in recent years. Dhaluin prefers not to place her (textile) work behind glass. You have to be able to feel it, be allowed to touch it, the tactile plays an important role.

Periods of working with textiles or paper always alternate. It is a permanent search for her to bring painting together with textiles or to explore the boundary between the two.