Hommage aan Marc Maet
14 april - 6 mei 2023
mia-Art organiseert een unieke hommage aan de Belgische kunstenaar Marc Maet.
Marc Maet
Geboren in 1955 en overleden in 2000
Marc Maet wordt einde jaren '70 beschouwd als een opmerkelijk vertegenwoordiger van de “nieuwe schilderkunst“ in België.
In die periode kreeg de schilderkunst als subjectief en autonoom uitdrukkingsmiddel opnieuw een stevige impuls.
Er deed zich op dat ogenblik, vnl. in Duitsland en Italië, een terugkeer voor naar een gedeeltelijke figuratie en het heftige expressieve gebaar als reactie op de rigoureus bevonden houding in concept art en minimal art.
In het begin van de jaren ’80 baseerde Maet zich voor de vormgeving van zijn werken op reisimpressies in Italië en Bretagne: hij werd geraakt door de vormen en de kleuren, door het licht en de atmosfeer van de landschappen. Deze perceptie wordt vertaald in een geabstraheerde werkelijkheid.
Geleidelijk aan integreert Maet een aantal vaste motieven die geregeld terugkeren in zijn werken. Deze vinden vnl. hun oorsprong in de etnische (Afrikaanse) kunst.
Nadien verschuiven de accenten: de compositie wordt geleidelijk aan strakker opgebouwd en de vlakken egaler geschilderd. Het intuïtieve komt meer in een nadrukkelijkere spanning te staan met het reflectieve. De losse, spontane penseelvoering wordt rustiger, terwijl het doek minder smeuïg wordt toegedekt. De schilderijen worden stilaan helderder, meer architectonisch geconstrueerd.
In de jaren ’90 ontwikkelt Maet een hoogst eigen stijl, krachtig en literair. In deze periode bereikt Maet het hoogtepunt van zijn oeuvre, midweegs tussen figuratieve en non-figuratieve schilderkunst.
Hij combineert woorden en symbolen en ontwikkelt daarmee een originele schildertaal waarin hij conceptuele en taalkundige aspecten uitwerkt.
Marc Maet had een bijzondere interesse voor filosofie, psychologie, psychoanalyse en toont een grote interesse voor taal. Vooral de dubbelzinnigheden, de letterlijke betekenis van woorden en het spel met Franse uitdrukkingen zijn een terugkerend gegeven in zijn oeuvre.
Hij verkent gedurende zijn hele leven de verschillende mogelijkheden die de schilderkunst hem biedt. Van abstracte vormen evolueert hij tot monochromen en tot figuratie, hij experimenteert met vilt, polyester en druktechnieken.
Zijn werken worden groter en groter maar tegelijkertijd vergezeld van emotionele diepte.
mia-Art wil deze veelzijdige kunstenaar aan de kunstliefhebbers (terug) voorstellen: schilderijen, lithografieën, aquarellen en tekeningen uit de periode 1987-1999.
Born in 1955 and deceased in 2000
Marc Maet is considered a remarkable representative of the "new painting" in Belgium in the late 1970s.
In that period, painting as a subjective and autonomous means of expression received a new impulse.
At that time, mainly in Germany and Italy, there was a return to partial figuration and the fiercely expressive gesture as a reaction to the rigour found in concept art and minimal art.
In the early 1980s, Maet based the design of his works on travel impressions in Italy and Brittany: he was moved by the shapes and colours, by the light and atmosphere of the landscapes. This perception is translated into an abstracted reality.
Maet gradually integrates a number of fixed motifs that regularly recur in his works. These originate mainly in ethnic (African) art.
Afterwards, the accents shift: the composition is gradually built up tighter and the surfaces are painted more evenly. The intuitive comes into more emphatic tension with the reflective. The loose, spontaneous brushwork becomes calmer, while the canvas is less unctuous. The paintings gradually become brighter, more architecturally constructed.
In the 1990s, Maet develops a highly individual style, powerful and literary. In this period, Maet reaches the pinnacle of his oeuvre, midway between figurative and non-figurative painting.
He combines words and symbols, developing an original painting language in which he elaborates conceptual and linguistic aspects.
Marc Maet had a special interest in philosophy, psychology, psychoanalysis and shows a great interest in language. Ambiguities, the literal meaning of words and the play with French expressions are particularly recurrent in his oeuvre.
Throughout his life, he explores the various possibilities offered by painting. From abstract forms to monochromes and to figuration, he experiments with felt, polyester and printing techniques.
His works become bigger and bigger but at the same time accompanied by emotional depth.
mia-Art wants to (re)introduce this versatile artist to art lovers: paintings, lithographs, watercolours and drawings from the period 1987-1999.