Beyond the Lines

21 maart - 4 mei 2024

Op deze duo-tentoonstelling verwelkomen we de kunstenaressen Rio Staelens en Montana Engels

Ze brengen een verfrissende interpretatie van een lijn die tot leven komt.

Rio Staelens

They might be giants, 2021

Inkjetprint op Canson Arches, op dibond

80 x 100 cm

Rio Staelens (° 1970, Deurne) studeerde Fotografie en Grafische Kunsten aan het KASK in Gent. In 2008 behaalde ze haar Masterdiploma Fotografie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen.

In haar werk heeft Staelens vooral interesse in het creëren van beelden die niet met het blote oog waarneembaar zijn. Door elementen eigen aan het medium fotografie te manipuleren zoals licht, schaduw, reflectie, belichting,..., tracht ze een andere realiteit weer te geven.

De laatste jaren evolueerde haar werk meer en meer naar analoge experimenten, zowel qua opname als in de donkere kamer.

Het latente beeld is het beeld dat zich na belichting vormt op de fotografische drager, voordat het ontwikkeld wordt. Het is nog niet zichtbaar, maar het is aanwezig. Het bestaat enkel in het hoofd van de fotograaf, en op het lichtgevoelige materiaal. Het latente beeld heeft geen fysieke vorm. Het houdt een belofte in, die elke fotograaf nieuwsgierig maakt en prikkelt.

Door meerdere beelden te belichten op eenzelfde film ontstaan er meerdere latente beelden die elkaar overlappen. De afzonderlijke latente beelden vermengen zich en kunnen na opname niet meer apart gezien worden. Hun kenmerkende karakter verdwijnt en wordt deel van een nieuw, onvoorspelbaar beeld. Zoals het nature-nurture idee: de beelden waren een moment lang zichzelf, maar werden beïnvloedt door andere, ze kunnen niet meer in zuivere vorm bestaan. De beelden zijn getransformeerd.

English

Rio Staelens (b. 1970) studied Photography and Graphic Arts at KASK in Ghent. In 2008, she obtained her Master's degree in Photography at the Royal Academy of Fine Arts in Antwerp.

In her work, Staelens is particularly interested in creating images that are not perceptible to the naked eye. By manipulating elements specific to the medium of photography such as light, shadow, reflection, lighting, etc., she tries to depict a different reality.

In recent years, her work has evolved more and more towards analogue experiments, both in terms of recording and in the darkroom.

The latent image is the image that forms on the photographic medium after exposure, before it is developed. It is not yet visible, but it is present. It exists only in the photographer's mind, and on the light-sensitive material. The latent image has no physical form. It holds a promise that makes every photographer curious and tantalising.

Exposing multiple images on the same film creates multiple latent images that overlap. The individual latent images blend together and cannot be seen separately once shot. Their distinctive character disappears and becomes part of a new, unpredictable image. Like the nature-nurture idea: the images were themselves for a moment but were influenced by others, they can no longer exist in pure form. The images are transformed.

Montana Engels

Paloma, 2024

Acrylverf op doek, 80 x 100 cm

Montana Engels (° 1993, Wilrijk) is een jonge vrouwelijke kunstenaar die haar eigen nieuwe manier van portretschilderen heeft ontwikkeld. Met alleen strepen creëert zij een realistisch portret dat van dichtbij een abstracte indruk geeft, maar gedetailleerder wordt zodra de kijker een stap terugneemt.

Het spel van schaduw, licht en dikte van de lijnen geeft haar werk een intrigerende complexiteit. Elke streep getuigt van een denkproces waarbij Engels zowel de volgende als de vorige streep in overweging neemt. Dit unieke “STRIPED” concept is de kenmerkende stijl van de kunstenaar.

Gedurende vele jaren heeft ze deze stijl met experimenteren geperfectioneerd, eerst op papier, voordat ze haar eerste gestreepte portret op doek schilderde. Ze creëert een delicaat evenwicht tussen gedurfde sensualiteit en enigmatische terughoudendheid dat de juiste balans geeft voor verbeelding van de kijker. Haar empathie en passie voor psychologie resulteren in aangrijpende blikken die ze weet vast te leggen met slechts strepen op het doek.

Engels vertaalt haar gevoel voor kleur, vorm, textuur, en emotie rechtstreeks naar het canvas. Voor elk van haar werken maakt ze talloze schetsen om haar visie op het doek te realiseren. Tevens vergroot ze haar streven naar perfectionisme uit, waarbij ze bewust nooit een liniaal of ander hulpmiddel gebruikt voor haar rechte lijnen. Wat voor haar als "imperfectie" voelt van dichtbij, blijkt voor de kijker niet op te vallen omdat die het werk op afstand als 1 geheel bekijkt.

English

Montana Engels (b 1993, Wilrijk) is a young female artist who has developed her own new way of painting portraits. Using only stripes, she creates a realistic portrait that gives an abstract impression up close, but becomes more detailed as soon as the viewer takes a step back.

The play of shadow, light and thickness of the lines gives her work an intriguing complexity. Each stripe testifies to a thought process in which Engels considers both the next and the previous stripe. This unique "STRIPED" concept is the artist's signature style.

Over many years, she perfected this style with experimentation, first on paper, before painting her first striped portrait on canvas. She creates a delicate balance between bold sensuality and enigmatic restraint that gives the right balance for viewer's imagination. Her empathy and passion for psychology result in poignant looks that she manages to capture with only strokes on the canvas.

Engels translates her sense of colour, shape, texture, and emotion directly to the canvas. For each of her works, she makes numerous sketches to realise her vision on the canvas. She also magnifies her pursuit of perfectionism, deliberately never using a ruler or other tool for her straight lines. What feels like "imperfection" to her up close, turns out not to be noticeable to the viewer as they look at the work from a distance as 1 whole.