Beautiful Stillness

18 januari - 2 maart 2024

Op deze groepstentoonstelling verwelkomen we de kunstenaressen Katie Lagast, Henriëtte de Kort en Heidi Kirjavainen.

Katie Lagast

Katie Lagast (°1967, Wilrijk) volgde Vrije Grafiek in HIBK St-Maria in Antwerpen, Keramiek in HIBK St-Lucas in Gent en Beeldhouwen aan de Academie voor Schone Kunsten in Berchem. Woont en werkt in Lissabon

Rainpuddle II, 2019 - Glas, 130 x 120 x 15 cm

Met haar installaties, sculpturen en grafische werken roept Katie Lagast een eigen wereld op die de kijker uitdaagt om niets als vanzelfsprekend te beschouwen. Door intuïtief gebruik te maken van visuele aanwijzingen uit een nogal desolate stedelijke omgeving, bewaart Lagast stukjes ruimte en tijd die weinig andere mensen opvallen. Haar inspiratie kan op de grond liggen: sigarettenknoppen, scheuren, onkruid, het trottoir, de straat van kasseien en het zonlicht dat er laat in de middag op valt. Hoe terloops haar onderwerpen ook lijken, Lagast's grondige formele analyse en bewonderenswaardige oog voor detail veranderen ze in objecten van schoonheid en contemplatie.

Tones and Stones-II,2023 - Paneel in aardewerk met terra sigilata, 26 x 46,5 cm

Het werk van Katie Lagast werd gepresenteerd in verscheidene galerijen en kunstruimtes in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Portugal en Brazilië.

English

With her installations, sculptures and graphic works Katie Lagast calls up a world of her own that challenges the viewer not to take anything for granted. Intuitively drawing on visual clues from a rather desolate urban environment, Lagast preservers slices of space and time few other people care to notice. Her inspiration could be right there on the ground: cigarette buds, cracks, weeds, the pavement, the street of cobble stone and the sunlight that hits it late in the afternoon. Casual as her subjects may appear, Lagast’s thorough formal analysis and admirable eye for detail transform them into objects of beauty and contemplation.

Katie Lagast’s work has been presented in several galleries and art spaces in Belgium, the Netherlands, Germany, France, Portugal and Brazil.

Henriëtte de Kort (°1950, Tilburg - NL) woont en werkt in Zoersel. Ze studeerde af aan de Academie voor beeldende kunsten St. Joost, Breda in 1976.

de Kort haar fotografisch werk is het resultaat van een sculpturaal verleden waarbij zij schijnbaar onverenigbare materialen combineerde tot installaties. Cultuurhistorische materialen zoals marmer gingen samen met alledaagse materialen die zij in haar omgeving aantrof.

Het begrip sokkel leidde naar beelden op de vloer waardoor de vloer onderdeel werd van het werk. Door de menselijke hand te zien als steunpunt voor een lijn in metaal werd het lichaam geïntegreerd in het werk.

“BLUE NOTES 1” - fotografisch, 60 x 80 cm

Door de tijdelijke aanwezigheid van een hand werd een fotografische registratie een noodzaak. Haar interesse verschoof naar dit medium, naar fotografische werken die het lichaam en objecten introduceerden binnen een sculpturale opstelling.

Voor de Kort is haar werk een manier om kunst en leven met elkaar te verbinden. Objecten maken deel uit van de menselijke ruimte en nodigen uit tot handelingen. Door het lichaam te verkennen op zijn sculpturale en fysieke mogelijkheden ontstaat er een geënsceneerde realiteit.

Deze "Sculptural - Acts" registreren niet de objectieve wereld, zij creëren een geconstrueerde realiteit gebaseerd op fictie en verbeelding. Ze bestaat enkel voor en tegenover de camera in haar atelier dat fungeert als een podium.

“MELTING POINT” - sculptuur 2 delen, 115 x 80 x 50 cm

De artiest haar praktijk is interdisciplinair waarbij mediums vermengd raken. Door toevoeging van de figuur beschouwt ze haar werk steeds meer op het kruispunt van het performatieve en het sculpturale. De geënsceneerde realiteit van het werk laat ons nadenken over de wereld.

English

de Kort's photographic work is the result of a sculptural past in which she combined seemingly incompatible materials into installations. Cultural-historical materials such as marble merged with everyday materials she found in her surroundings.

The concept of pedestal led to sculptures on the floor making the floor part of the work. Seeing the human hand as a fulcrum for a line in metal integrated the body into the work.

The temporary presence of a hand made photographic registration a necessity. Her interest shifted to this medium, to photographic works that introduced the body and objects within a sculptural arrangement.

For de Kort, her work is a way to connect art and life. Objects are part of human space and invite actions. Exploring the body for its sculptural and physical potential creates a staged reality.

These "Sculptural - Acts" do not record the objective world, they create a constructed reality based on fiction and imagination. She exists only in front of and facing the camera in her studio that acts as a stage.

The artist's practice is interdisciplinary mixing mediums. With the addition of the figure, she considers her work increasingly at the intersection of the performative and the sculptural. The staged reality of the work makes us reflect on the world.

Henriëtte de Kort

Heidi Kirjavainen

Heidi Kirjavainen (°1991, Kuopio - Finland) behaalde een Master in fotografie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en een Bachelor in beeldende kunst aan de Saimaa University of Applied Sciences in Finland. Woont en werkt in Dendermonde.

Zij is een opkomend beeldend kunstenaar en fotograaf.

Geen enkel formaat of ruimte is een beperking voor Kirjavainen’s expressie. Ze verlegt de grenzen van de fotografische praktijk door technieken van geënsceneerde fotografie, omgevings- en installatiekunst te combineren. Vaak is het kunstwerk een foto van een installatie die in de omgeving is gemaakt, maar een afgedrukte foto kan ook de ruimte overnemen in de uiteindelijke presentatie.

I am Sorry - pigment print, 60 x 90cm

De kunstwerken die bij mia-Art worden tentoongesteld zijn een verzameling van individuele beelden uit haar carrière als kunstenaar en fotograaf. De natuur, vooral de Finse natuur, is een grote inspiratiebron voor haar, hoewel ze momenteel vooral in Dendermonde en omgeving werkt. Ze reist vaak met de fiets door de natuur om foto's te nemen voor haar installaties en fotoprojecten.

The Hair washed by the Rainwater - Installation/ pigment print on plywood and foam board

Momenteel werkt ze als onafhankelijk kunstenaar en freelance fotograaf tussen Finland en België.

English

Heidi Kirjavainen holds a Master's degree in photography from Royal Academy of Fine Arts Antwerp and a Bachelor's degree in visual arts from Saimaa University of Applied Sciences in Finland.

She is an emerging visual artist and photographer. No format or space is a limitation for Heidi's expression as she pushes the boundaries of photographic practices by combining techniques of staged photography, environmental and installation art. Often the work of art is a photograph of an installation made in the environment but a printed photograph can also take over the space in the final presentation.

The artworks exhibited at mia-Art are a collection of individual images throughout her career as an artist and a photographer. Nature, especially Finnish nature is a great source of inspiration for her, although currently, she works mostly in Dendermonde, Belgium, and its surroundings. She often travels by bike around the countryside taking pictures for her installations and photographic projects.

Currently she works as an independent artist and freelance photographer between Finland and Belgium.